Ajankohtaista

Parasta elämää kotona

Esittelyssä I & O -kärkihanke: Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa

Asiakasohjaus ja digiteknologia mullistavat ikäihmisten ja omaishoidon palvelut – miltä kuulostaa? Uskottava se kuitenkin on, kun kuuntelee Etelä-Pohjanmaan I & O -agenttia Anneli Saarista.

Saarinen kehittää yhdessä alueen toimijoiden kanssa hallituksen I & O -kärkihankkeeseen kuuluvia ikäihmisten ja omaishoidon palveluita Etelä-Pohjanmaalla.

Asiakasohjaus = helposti tietoa palveluista

– Palveluiden kokonaisuuden tulee olla asiakkaalle yksinkertainen asia. Kun yhteen puhelinnumeroon soittamalla saa kootusti tietoa ikäihmisten palveluista, voi kerralla selvittää, mitä palveluita voi saada. Samalla saa neuvontaa omaan tilanteeseensa liittyen sekä tietoa, millaista toimintaa esimerkiksi kunnalla, järjestöillä ja seurakunnilla on tarjota. Soittaja voi olla kiinnostunut myös Kelan etuuksista, apteekkien palveluista tai arkea helpottavista apuvälineistä ja teknologiasta, kuvailee Saarinen.

Tätä kutsutaan asiakasohjaukseksi.

Yhden puhelinnumeron periaate on tällä hetkellä käytössä tai käynnistymässä ikäihmisten palveluissa jo useassa Etelä-Pohjanmaan kunnassa. Tarkoituksena on ottaa käyttöön yksi koko maakunnan kattava ikäihmisten puhelinnumero sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä.

Digiteknologiaa ei aina tarvitse osata käyttää

Digiteknologiaa ja ikäihmisiä ei usein mainita samassa lauseessa. Mistä on kysymys?

– On ikäihmisiä, jotka käyttävät teknologiaa mielellään. Kaikki eivät kuitenkaan siitä innostu, toteaa Saarinen. Kaikkien on kuitenkin mahdollista hyötyä digiteknologiasta huolimatta siitä, kiinnostaako se tai osaako sitä käyttää.

Niin sanottu passiivinen teknologia auttaa ikäihmistä ilman, että hänen täytyisi osata käyttää laitteita. Hellavahti sammuttaa lieden automaattisesti, kun se on unohtunut päälle liian pitkäksi aikaa. Ovihälytys ilmoittaa, kun muistisairaudesta kärsivä henkilö poistuu kotoaan keskellä yötä: kotipalvelu voi puhelinsoitolla varmistaa, onko kaikki hyvin, tai tarvittaessa käydä paikan päällä. Kotisairaanhoitaja voi ottaa omalla päätteellään yhteyden lääkäriin ja keskustella hoito-ohjeista tai siitä, olisiko lääkärikäynnille tarvetta.

Digiteknologia tuo helpotusta arkeen.

Muutosta tehdään suurella sydämellä

Ikäihmisten ja omaishoidon palveluita on kehitetty Etelä-Pohjanmaalla yhteistyössä ikäihmisten, omaishoitajien, järjestöjen ja ammattilaisten kanssa. Kaikkien yhteisenä tavoitteena on, että eri palvelut pelaavat hyvin yhteen, jolloin asiakas saa oikeaan aikaan juuri ne palvelut, joita tarvitsee.

– On hienoa saada olla mukana kehittämässä koko maakuntaan mahdollisimman tasavertaisia ja laadukkaita palveluita. Kannustavaa on, kun ikäihmisiltä itseltään ja omaisilta saa palautetta ja ideoita palvelujen kehittämiseen, kertoo Saarinen innostuneesti.

Teksti ja kuva: Miska Kaihlamäki

 

Tutustu aiheeseen