Ajankohtaista

Uudistuksen kasvot: Palvelujohtaja Katri Lehto

Esittelemme juttusarjassa uuteen maakuntaan siirtyvien organisaatioiden työntekijöitä.

TE-Toimistosta kohti uutta maakuntaa

 

 

Tällä kertaa Uudistuksen kasvot -juttusarjassa on haastattelussa palvelujohtaja Katri Lehto Etelä-Pohjanmaan TE-toimistosta. Kysyttäessä Lehdolta palvelujohtajan työnkuvasta hän kertoo sen olevan monipuolinen. Lehto vastaa koko Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston henkilöasiakaspalvelusta, palveluprosessien kehittämisestä ja verkostoyhteistyöstä.

− Toki en tee tätä työtä yksin, vaan tärkeässä roolissa on esimiesten ohella joukko asiantuntijoita, jotka toteuttavat käytännön asiakastyötä, Lehto sanoo.

Asiantuntijoilta tuleekin juuri niitä parhaimpia syötteitä kehittämiseen. Lisäksi asiakkailta ja verkostoilta tuleva palaute on tärkeää. Lehdon tehtävänkuva elää toimintaympäristön muutoksessa ja työn sisältö vaihtelee päivittäin, mitä hän pitää työnsä suolana.

Iso osa TE-toimiston palveluista toteutetaan yhdessä verkostojen kanssa, kuten maahanmuuttajien palvelut, Ohjaamotoiminta ja monialainen yhteispalvelu TYP. Lehdon mielestä on erityisen tärkeää ottaa verkostojen ja asiakkaiden näkökulmia huomioon palveluja kehittäessä.

− Osallisuutta ja osallistamista odotan myös verkostoilta, hän jatkaa.

Muutoksesta toiseen

Lehto aloitti työt Suupohjan työvoimatoimiston työnantajapalveluissa kesäkuun alussa vuonna 2002. Tuleva virkanainen meni melkoisen myllerryksen keskelle, sillä silloin Teuvan ja Kauhajoen toimistot olivat juuri yhdistyneet ja kahden palvelukulttuurin yhdistyminen oli vielä meneillään.

Nämä muutokset olivat tosin vasta alkua. Vuonna 2013 tuli seuraava isompi TE-palvelu uudistus, joka yhdisti Etelä-Pohjanmaalla viisi itsenäistä toimistoa Etelä-Pohjanmaan TE-toimistoksi. Sitä ennen toimipisteitä oli vähennetty alueella jo useampi. Lehto siirtyi Kauhajoelta henkilöasiakaspalvelujen toimialapäällikön työstä Seinäjoen toimipaikkaan uusiin haasteisiin, ja toiminta-alueeksi laajeni koko Etelä-Pohjanmaa.

− Aikamoinen oppimisretki jatkuvaan muutokseen tämä on ollut. Monen toimiston palvelukulttuurin yhdistäminen on vaatinut aikaa, mutta yhtenäisten toimintatapojen luominen on ollut edellytys asiakkaiden yhdenvertaiselle palvelulle, toteaa nyt nykyinen palvelujohtaja.

Tulevan maakuntauudistuksen kynnyksellä Lehto toivoo, että tunnistettaisiin hyviä toimintatapoja ja kokeiltaisiin rohkeasti uusia, jotka kantavat muutoksen yli, osattaisiin päästää vanhasta irti ja uudistua. Lisäksi olisi hyvä, että voisimme olla avoimia niille mahdollisuuksille, joita muutos tuo mukanaan. Hän toivoo ja odottaa, että asiakkaiden palvelu paranee vaikuttavuudeltaan vielä entisestään, etenkin juuri niissä asiakasryhmissä, joissa yhdyspintoja on paljon eri toimijoiden kanssa.

Vapaa-ajalla palvelujohtajan voi nähdä kuopuksen kanssa lenkkipolulla tai vanhemman tyttären pesäpallopelejä pelejä katsomassa. Talvisin hänet löytää pojan ja miehen harrastusta kannustamassa Kurikan jäähallilla. Kolmelapsisen perheen äiti elää täysillä niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin.

− Tiedän nyt, miksi näitä vuosia sanotaan ruuhkavuosiksi, Lehto päättää.

 

Teksti: Soile Kauttio, TE-palvelut, viestintä